Pencarian

Wednesday, September 14, 2011

Menjalani Hari - Hari di Negeri Jiran Malaysia

Hari Minggu Tangal 11 September 2011 adalah hari yang melelahkan dan menyenangkan berada di Negeri Jiran Malaysia tepatnya di Melaka..... setelah kita di jemput di bandara KLIA kita di jemput dengan sambutan yang hangat dari kaka kelas kita yang juga sedang mengambil study in UTeM Melaka Malaysia beliau mengambil Ph.D. yang kita semua sering panggil dia Om Affandy....

Kita di jemput menggunakan Bus Eksekutif milik Universiti Teknikal Melaka Malaysia (UTeM), kita juga langsung di berikan tempat tinggal yang beralamat di Taman Tasik Utama (TTU) 2 Blok 24 No. 41 Ayer Keroh Melaka Malaysia...

Semalam setelah kita semua turun dari bus eksekutif, kami berjalan kaki sekitar 100 meter menuju asrama kita, di bagi menjadi 2 group ada yang di rumah di No. 23 dan rumah No. 41, satu rumah untuk ber 4.

Kita semua tidak bisa memejakan mata pada malam pertama, kita berbincang bincang dan sharing tentang gaya hidup dan tatakrama orang - orang malaysia, cara dia bercakap, cara dia berjalan dan cara dia bertahan untuk hidup.

Waktu di Indonesia dan Malaysia terpaut 1 jam, yang paling menyolok tajam adalah pada saat sholat yang kadang - kadang membuat kita bingung dalam penentuan waktu sholat.

Di malaysia penulis benar - benar harus mengkondisikan keungan, semua harga di malaysia mahal.. heheheheh tapi kita semua disini tetap bersatu, satu untuk semua dan semua untuk satu... semangaaaat..

Mudah - mudahan pihak BPKLN terutama provider penulis dan provider teman - teman yang lain membaca blog ini, agar living cost kita ada tambahan... amiiin..